Az HBO legújabb sorozata és zászlóshajója teljes joggal mondható a készítők büszkeségének, mert nem tartalmazza azokat a gyerekbetegségeket, amelyeket sajnos már olyan jól megszokhattunk. A történet hiteles, a karakterek jók és végre egy olyan magyar valóságot kapunk, amiről nem feltétlenül tudjuk pontosan, de azért sejtjük, hogy van és hogy kábé milyen. Az Aranyélet egy barokkos túlzások nélküli családi dráma, némi alvilági vonulattal. Ez a fajta rózsadombi kisgengszterkedés lehet a magyar Breaking Bad, Attila (Thuróczy Szabolcs) meg a hungarizált Ray Donovan. De nézzük meg pontosan, hogy miért is kötelező dalab a ma esti premier.
1. Nincs felesleges alázenélés
Lehet, hogy csak nekem megy fel a cukrom attól, ha minden jelenet alatt szól valami, de a kevesebb néha több, ugye. És ezt a banális közmondást szépen betartja a sorozat. Ez már csak azért is fontos, mert így a zene nem vonja el a figyelmet a képi világról, az adott cselekményről, a szereplők érzéseiről. Itt pedig mindennél fontosabb, hogy magával ragadjanak a karakterek. Nyilván nem egy némafilm az Aranyélet, de a zene tökéletes harmóniában van a sorozattal: előbbi nem dominálja le az utóbbit.
2. A sztori és a karakterek
Attila 20 éve seftel, de nem TeleShopos porszívófejeket sóz rá idős nénikre, hanem súlyos kauciókat vág zsebre főbérlőként, majd felszívódik, mint szürke szamár a ködben, plusz ha kell, akkor a Főnök kérésére fuvarozik is, na meg autókereskedőket ken meg, hogy a legjobb Mercit kapja az asszony a születésnapjára. Ezek egyszerre nagystílű és piti zsiványságok, amiktől a realitás talaján mozog az egész, hisz Attila nem egy világbajnok rabló, aki havonta kipakol egy feltörhetetlennek hitt széfet a bolygó másik végén, hogy egy ilyen elképesztően hihetetlen példával éljünk. Közben a kedves feleség a szomszéd újságját lopja, majd 70 ezer koszos forintért rimánkodik a helyi közgyűlésnél, hogy fizessék be valami bálba. Nevetséges, de tény, hogy akinek mindene megvan, az csak még többet akar. A közhelyszótárban ez áll. A családban két tinédzser is van, egy lány és egy fiú. Előbbi egy szende, a gazdagságtól még meg nem mérgezett ártatlan lány, utóbbi egy nagypofájú mitugrász, aki kivagyokiságból nem vesz BKK bérletet, de nem is hagyja magát megvágni, inkább süketnek tetteti magát, majd leugrik a villamosról. Pitiáner, igazi kis gyökér, de vannak ilyen gyerekek.
Na, Attilának kicsit too much lesz ez az élet, nem spoilerezem el, hogy miért. Egyik napról a másikra úgy dönt, hogy felhagy az illegális dolgaival, de legális bizniszei meg nincsenek neki. Na, ez élvhajhász feleségnek egyáltalán nem tetszik, így még utoljára elvállal egy melót, amiből végül visszatáncol. Ez persze a Főnöknek nem jön be, így más embert kell ugrasztani. Attila fia lesz a sofőr, elmegy a határig, aztán vissza. A svájci óramű pontossággal működő tervbe már az elején homokszem kerül és bizony történnek dolgok.
3. A tempó, a hangulat, a mondanivaló
Mindezek szépen vannak felépítve. Az első résznek van egy kerek íve, ami lefekteti a karakterek motivációit, megadja az alaphangulatot és az Aranyéletet leradirozhatatlanul felteszi a legmarkánsabb sorozatok palettájára. De nem a Szomszédok és a Barátok közt közé ám, hanem valahova a Ray Donovan vonzáskörzetébe. Nemzetközi szinten is unikum ez téma. Persze ez egy adaptáció, de annyira magyar, hogy nyugodtan mondhatjuk 100%-ig a magunkénak, hisz már többször is lenyilatkozták a készítők, hogy rendesen át kellett írniuk az eredetit, hogy az itthoni közönség azonosulni tudjon vele és ne köpje ki magából, mint a Társasjátékot, ami egy túlságosan idilli hollywoodi életet mutat be, ami eléggé idegen a hétköznapi emberek számára. De ez utóbbit már csak én teszem hozzá.
Thuróczy Szabolcs azt nyilatkozta, hogy 2 millió magyar apuka tud azonosulni az ő karakterével. Szerintem nem csak ők. Attila családjának mindennapi ügyeskedéseit az egész ország átérezheti, mert ott vannak azok, akik tényleg áfacsalással és más dolgokkal jutnak több pénzhez, aztán ott vannak azok, akik ilyenekről ábrándoznak, de nem merik megtenni, sőt, azok is ide tartoznak, akiknek valamilyen szinten kötődnek ehhez a világhoz, olyan szinten, hogy ismernek egy embert, aki így gazdagodott meg, stb. De az érzelmi vonulaton azok a pasik is megismerhetik magukat Attilában, akiket a nőjük folyamatosan valami olyanra kényszerít rá, amihez nincs kedvük, vagy azok is, akiknek a kamasz gyereke csak egy ATM-et lát benne és még sorolhatnánk. Röviden összefoglalva a kilátástalan jövőképpel rendelkező, de jelen helyzetükből kitörni vágyó férfiak bizony magukra találhatnak az Aranyéletben.
Aztán lehet, hogy ettől leszünk 10 millió depressziós ember országa, de amíg ilyen profin van tálalva egy teljes lelki megszomorodást célzó, kemény magyar dráma, addig nekem ezzel semmi bajom nincsen.
Aranyélet november 8-án 20:00-kor az HBO-n, illetve most azonnal, ingeyn és bérmentve az HBO GO-n.
Ha tetszett a cikk, akkor lájkold a Watchmen blog Facebook oldalát, hogy ne kelljen indiai lájkokat vásárolnom. Kösz.