Ma már elég sok téma szolgál sorozatok alapjául, amit a forgatókönyvírók jól ki is használnak. Ezzel nincs is semmi baj, hisz egy életszagúbb történettel könnyebben azonosul az ember, mint egy szimpla fikcióval. Pláne, ha egy sorozatról van szó, amit hétről hétre követ az ember. A legkézenfekvőbb a leghétköznapibb témát egy kicsit felturbózni vagy egy kissé ismeretlen világot közelebb hozni. Na, a kórházas sorozatok pont ilyenek, úgyhogy összeszedtük az 5 legjobbat.
Doktor House
Már három éve annak, hogy House nem praktizál a képernyőkön, pedig egy hiánypótló, egyedi és kimagaslóan markáns műsort képviselt, ami miden éveben meg tudott újulni. Közben, ha nagyon lecsupaszítjuk a történetet, akkor ugyanarról szólt, mint a többi kórházas sorozat, hogy
doktorok betegeket gyógyítottak.
Szerencsére a Doktor House (a sorozat, nem maga a karakter) annyira komplex volt, hogy nem lehet róla ilyen puritán egyszerűséggel beszélni. A kezdeti időkben még nem volt jellemző az egész évadokon átívelő történetvezetés, mert akkor még House fanyar modorával és szarkasztikus humorával kellett megbarátkoznunk, de amint ez megvolt már jöhetett is a lényeg, a gyógyításon túlmenő hétköznapi, de Mariana-árok mélységű dráma: szerelmi gondok, súlyos gyógyszerfüggőségből eredő elmeháborodás, Wilson halálos kórja… Közben meg a heti esetek se voltak ám unalmasak. Sőt! Az orvosisoknak ettől ez egy jobb szitkomként is működött, hisz ők azért csak-csak tudták, hogy nem teljesen kóser ez a tévés doktorosdi, míg az egyszerű nézők csak pislogtak, amikor House először bedobta, hogy
lupusz.
Vészhelyzet
Doktor House-tól eltérően itt jóval realisztikusabb orvosi világba csöppenünk. Leginkább a sürgősségire beesők kezelésén keresztül láthatjuk, hogy mennyire húzós is ez a szakma. Kemény dió azt a bizonyos fehér köpenyt viselni, mert hát emberéletek forognak kockán minden egyes nap, és akkor még a magánéleti problémákról, az esetek feldolgozásáról még szó sem esett. A Vészhelyzet pont ezt a kettősséget mutatja meg, na meg azt is, ahogy a dokik egymással versengenek egy jobb pozícióért, mint minden más munkahelyen. Ezeknek a bemutatásához kellettek olyan színészek, mint George Clooney és Noah Wayle, a zöldfülű. Kellemes kis limonádésorozat, amit bármikor meg lehet nézni, egyáltalán nem fogja felkavarni a kedélyeket, de attól még elvitathatatlanul kultikus műsor marad.
Ugyanezt tudja a Grace Klinika is, csak modernebb és több benne a szex.
Dokik
Minden orvosi klisét és munkahelyi dilizést pedig a Dokik járatták a csúcsra azzal, hogy teljes mértékben kiparodizálták az egész szakmát. És milyen jól tették. Ez a vérfrissítés már bőven ráfért erre a komoly témára. Túltolt karakterek, indokolatlan bevágások, csipkelődések, haver-humor és Dr. Cox eszelős, Dr. House-t is megszégyenítő érces beszólásai. Ezektől - a leírva igen vérszegénynek hangzó, de a sorozatban perfektül működő dolgoktól - jó ez a fiktív történet. Persze kell hozzá egy agyi szint, hogy az ilyen humor betaláljon.
A sebész
Napjaink legfelkapottab kórházas sorozata nem is a jelenben, hanem az 1920-as évek Amerikájában, egész pontosan New Yorkban játszódik. Old school technikák, minimál elektromosság, úttörő orvoslás, érzelmektől mentes, puszta profizmusra épülő gyógyítás és egy kis drogfüggőség. A korhoz illő kosztümök, a hibátlan díszletek is tökéletes összhangban vannak. Ezt a harmóniát pezsdíti fel, de nem pocsékolj meg a modern, úgynevezett minimál techno alapú zenei aláfestés. Itt Clive Owen és hű segédjét alakító Eve Hewson (Bono lánya) viszi el a prímet, de a többi színész se kutya, ugyanakkor csak lábjegyzetben érdemes róluk beszélni.
The Young Doctor’s Notebook
Talán kevesen ismerik, így annál is fontosabb, hogy minél többen halljanak róla, mert a The Young Doctor’s Notebook a legjobb kórházas sorozat, pedig valami végtelenül egyszerű egy sztoriról van szó. Jó, az azonos című Bulgakov könyvből adaptálták, tehát az alap adva van: az 1917-18-as évek Oroszországában vagyunk egy Isten háta mögötti kis faluban, ahol egy csillagos ötössel diplomázott zöldfülű doktor kezd el praktizálni a méltán híres Leopold Leopoldovitch után, aki annyira zseniális volt, hogy festett is egy portrét saját magáról, amit aztán kitettek a szerény kis kórházuk egyik falára. Ehhez jön két pazar színész: Daniel Radcliffe és Jon Hamm. Parádésan alakítják ugyanazt a karaktert, mert a felállás úgy néz ki, hogy Jon Hamm az idős Redcliffet alakítja, ugyanakkor Radcliffe minden gond nélkül behaluzza idősebb énjét és elbeszélget vele az operáció közben, aki meg tisztában van vele, hogy nem lesz jó buli rászokni a morfiumra, mert 16 évvel később majd pont ezért, a hiányzó készletekért fogja elvinni a hatóság; de azt is tudatja vele, hogy csak először gáz lefeküdni a nem túl vonzó asszisztensével.
Lehet bőven válogatni, ha valaki erre a témára van ráizgulva. Ott van a Luxusdoki, a Dr. Jeckil és Mr. Hyde mintájára épült Do No Harm, a Három műszakban is van doktori vonatkozás, de a Kórház a város szélénről sem érdemes megfeledkezni és még megannyi műsor.